Ενα Βιβλίο για την Κόρη μου, την Μαμά, την Φίλη ή την Αδερφή μου!

Ενα Βιβλίο για την Κόρη μου, την Μαμά, την Φίλη ή την Αδελφή μου! 

CWS petit journal

Catrin Welz Stein Digital Art

Είναι γνωστή η αγάπη μας για τα βιβλία. Γιατί να το κρύψουμε άλλωστε; Επειδή κάπου μέσα στις γιορτές όλο και κάποιο βιβλίο θα κάνουμε δώρο ή θα μας κάνουν, το mamababa.gr είπε να προτείνει δια των μελών του βιβλία για την μαμά, την κόρη, την φίλη. Ας μην μας παρεξηγήσουν οι μπαμπάδες, οι παππούδες, οι γιοι, οι νονοί, οι φίλοι κ.ο.κ. Θα επανέλθουμε με προτάσεις μόνον για αυτούς σύντομα! Το σίγουρο είναι ότι επρόκειτο για πολύ δύσκολη δουλειά, αφού είναι τόσα πολλά τα βιβλία που μας αρέσουν. Έτσι, εδώ παραθέτουμε μερικές, αυστηρά προσωπικές, επιλογές.

Καλές γιορτές!

 

Νέα και Παλιά Βιβλία:

Ένας συνεχής διακαής πόθος, συνήθεια πιο εθιστική και από το κάπνισμα!

GinaLefkesN

n  -- Τζίνα Πανδρούλα --

Στις γιορτές οι πιο αγαπημένες μου βιτρίνες ήταν ανέκαθεν των βιβλιοπωλείων. Παιδικά βιβλία με ξωτικά και αγιοΒασίληδες, χιονονιφάδες και ταράνδους, γλυκίσματα και χριστουγεννιάτικα δέντρα. Όποια κι αν ήταν η διάθεσή μου κοιτάζοντας τα βιβλία, ειδικά τα παιδικά, ένιωθα μια ηρεμία και γαλήνη να με πλημμυρίζει, ενώ η εορταστική ατμόσφαιρα αποκτούσε νόημα.

Φυσικά για να είμαι απόλυτα ειλικρινής η μαγεία των βιβλίων με διακατέχει όλη τη χρονιά κι όχι μόνο τις γιορτές, οπότε το να ξεφυλλίζω ή να χαζεύω νέα και παλιά βιβλία είναι ένας συνεχής και διακαής πόθος, μια συνήθεια πιο εθιστική και από το κάπνισμα μπορώ να πω.

Η αλήθεια είναι ότι η λίστα με τα βιβλία που θα ήθελα να προτείνω σε κάθε γυναίκα ή άντρα είναι απλά τεράστια, οπότε ο καθένας ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του μπορεί να ψάξει και να επιλέξει. Σημασία έχει τα βιβλία να μην μένουν στο ράφι, αλλά να τα νιώθουμε σας ζωντανούς οργανισμούς, γιατί όσο πιο πολλοί τα διαβάζουμε, τα δανείζουμε, τα ξαναδιαβάζουμε, τα χαρίζουμε, τα αγοράζουμε τόσο πιο πολύ «ζουν» μέσα στα σπίτια και «ζωντανεύουν» οι ιστορίες του.

Καλές γιορτές σε όλους με το αγαπημένο σας βιβλίο !!

girl reading painting Volegov

Για την κόρη :

Διαλέγοντας δώρα για την κόρη μου δεν θα μπορούσα να μην επιλέξω και βιβλία όπως τα παρακάτω:

Το κορίτσι με το ξύλινο σπαθί

 

Σπύρος Γιαννακόπουλος

Βιβλιοto koritsi me to 3ylino spa8i

Εκείνο το καλοκαίρι έπαιζαν με τα ξύλινα σπαθιά τους μέχρι που νύχτωνε. Έστηναν επικές μάχες, αντιμετώπιζαν ολέθριους εχθρούς, υπερασπίζονταν την πόλη. Μέχρι που οι φίλοι της έφυγαν για διακοπές και το κορίτσι έμεινε μόνο του. Και βαριόταν. Η κάθε της μέρα κυλούσε ανούσια και ανιαρά. Τότε συνάντησε τον νεαρό πρίγκιπα που ζήτησε τη βοήθειά της. Το κορίτσι πήρε το ξύλινο σπαθί του και τον ακολούθησε σε έναν κόσμο πολύ μακριά από τον δικό της.

10 μέρες στην τρελογιαγιά

Λώρη Κεζά

lori keza 10 meres stin trelogiagia

Οι γονείς της Βιργινίας και της Καρολίνας πρέπει να απουσιάσουν το ίδιο δεκαήμερο για τις επαγγελματικές υποχρεώσεις τους. Τα κορίτσια πηγαίνουν να μείνουν στα Βίλια, στο αγρόκτημα της Αμερικανίδας γιαγιάς τους, η οποία έχει ταξιδέψει από την Τουλούζη ως τη Σαραγόσα με το μηχανάκι της, έχει ζήσει τα γεγονότα τον Μάη του ’68 στο Παρίσι, έχει φίλες από την Ιαπωνία και τη Σουηδία. Όταν φτάνουν στο αγρόκτημα τα κορίτσια μαθαίνουν ότι η γιαγιά ξεκίνησε μαθήματα αραβικών με δάσκαλο έναν καινούργιο φίλο, τον Λιβανέζο γείτονα ο οποίος εκτρέφει άλογα. Μέσα στο δεκαήμερο τα κορίτσια θα κάνουν μια ακίνητη βόλτα με το παλιό μηχανάκι, θα χορέψουν χορό της κοιλιάς, θα στήσουν στον κήπο ινδιάνικη σκηνή, θα βρουν φωτογραφίες του παππού από την Αφρική και θα αναρωτηθούν αν εκμεταλλεύτηκε τους ιθαγενείς για να πλουτίσει. Ένα μυθιστόρημα για την ξενοφοβία και τις διαρκείς μετακινήσεις των ανθρώπων, για τις συνήθειες που αλλάζουν από τόπο σε τόπο κι από εποχή σε εποχή. Ένα μυθιστόρημα για την αρμονική συνύπαρξη.

Η αποθήκη (Εκδόσεις Ελληνοεκδοτική)

Βασίλης Κουτσιαρής

apo8hkh

Κάτι παράξενο συνέβαινε σε αυτή την αποθήκη… Mόλις άνοιγε η πόρτα, συναγερμός χτυπούσε για όλα εμάς τα περιστέρια. Μπαίναμε σχεδόν ολόκληρα μέσα στα άχυρα, για να προστατευτούμε. Δεν έπρεπε να μας δει το φως! Θα μας έκαιγε τα φτερά! Ο πρώτος κανόνας που μάθαμε από την αρχηγό, το περιστέρι με τα γαλάζια φτερά.

Το παγκάκι που ήθελε να γίνει βάρκα

Εύα Ιεροπούλου

pagkaki varka

Το παγκάκι στην άκρη της παραλίας... δε θέλει να είναι παγκάκι.
"Τι αξία έχουν τα παγκάκια;" σκέφτεται. "Ενώ οι βάρκες... Αχ, μακάρι να ήμουν βάρκα!" Κι ένα βράδυ πηδάει στο νερό, ελπίζοντας να γίνει βάρκα και να οργώσει τα κύματα. Είναι όμως βαρύ και πάει κατευθείαν στον βυθό. Κι ακριβώς εκεί, στον βυθό της θάλασσας, ανακαλύπτει ότι τελικά δεν είναι και τόσο κακό να είναι παγκάκι...

 

WomanReadingOnFloor

 

Για τη μαμά, τη νύφη ή την αδερφή :

 

Εδώ, υπάρχουν βιβλία που εκτός από το να σε ταξιδέψουν, σε βάζουν σε διαφορετικά, όμορφα μονοπάτια σκέψης ή σε κρατούν σε εγρήγορση όπως οι ταινίες. Γι’ αυτό προτείνω:

 

Το μικρό παριζιάνικο βιβλιοπωλείο (Εκδόσεις Κλειδάριθμος)

 

της NinasGeorge

 

Ένα ρομαντικό μυθιστόρημα για την αγάπη, που θα σας ταξιδέψει

mikro parizianiko vivliopoleio

Ο κύριος Περντί είναι «λογοτεχνικός φαρμακοποιός». Στο πλωτό βιβλιοπωλείο του, στις όχθες του Σηκουάνα, συνταγογραφεί μυθιστορήματα για κάθε δυσκολία της ζωής –προτείνει στους πελάτες του βιβλία που θα γιατρέψουν τις ψυχές τους. Τον μόνο που δεν μπορεί να γιατρέψει είναι τον εαυτό του αφού εξακολουθεί να τον στοιχειώνει το φάντασμα της μεγάλης του αγάπης που εξαφανίστηκε πριν από είκοσι ένα χρόνια, αφήνοντας πίσω της μόνο ένα γράμμα. Ένα γράμμα που εκείνος δεν άνοιξε ποτέ.

Αυτό το καλοκαίρι ο κύριος Περντί μπαίνει επιτέλους στον πειρασμό να διαβάσει το γράμμα και τότε τα πάντα αλλάζουν.Σηκώνει άγκυρα και φεύγει για τον νότο της Γαλλίας. Με συνταξιδιώτες έναν διάσημο συγγραφέα που έχει χάσει την έμπνευσή του κι έναν ερωτοχτυπημένο σεφ, θα κάνει ένα ταξίδι στην καρδιά της Προβηγκίας. Ένα ταξίδι πίσω στις αναμνήσεις, κι από εκεί ξανά στη ζωή…Η Νίνα Γκεόργκε με σαγηνευτική γραφή μάς δίνει μια γλυκιά και συγχρόνως διασκεδαστική ιστορία γεμάτη ευαισθησία, που θα σας συναρπάσει.

Σταθμός Έντεκα (Εκδόσεις Ίκαρος)

St. JohnMandelEmily

stathmos enteka

Ο Σταθμός Έντεκα είναι ένα δυστοπικό, υποβλητικό μυθιστόρημα, σκοτεινό και ελεγειακό, μα συνάμα νοσταλγικό, λαμπερό και αισιόδοξο.

Μια χιονισμένη νύχτα, ο Άρθουρ Λιάντερ, διάσημος ηθοποιός του Χόλιγουντ, παθαίνει καρδιακή προσβολή πάνω στη σκηνή κατά τη διάρκεια μιας παράστασης του Βασιλιά Ληρ.Ο Τζίβαν Σόντρι, ένας νεαρός παπαράτσι που σπουδάζει νοσηλευτική, βρίσκεται στο κοινό και σπεύδει να βοηθήσει, υπό το βλέμμα μιας οχτάχρονης ηθοποιού, της Κίρστεν Ρεϊμόντ. Όμως, παρά τις προσπάθειές του, ο Άρθουρ καταλήγει νεκρός. Καθώς ο Τζίβαν γυρίζει σπίτι, διασχίζοντας το χιονισμένο Τορόντο, πληροφορείται ότι έχει ξεσπάσει μια θανατηφόρα γρίπη που εξαπλώνεται ραγδαία. Αποφασίζει να οχυρωθεί στο διαμέρισμα του αδερφού του, σε έναν ουρανοξύστη, απ' όπου παρατηρεί τον κόσμο, όπως τον ήξερε, να καταρρέει.
Είκοσι χρόνια αργότερα, η Κίρστεν είναι ηθοποιός στην Περιπλανώμενη Συμφωνία, μια ομάδα ηθοποιών και μουσικών που ταξιδεύει στους οικισμούς του αλλαγμένου πια κόσμου, ανεβάζοντας Σαίξπηρ και παίζοντας μουσική. Η ζωή τους είναι ένας καθημερινός αγώνας επιβίωσης, καθώς οι αναμνήσεις τους μπλέκονται επώδυνα με τη νέα τους πραγματικότητα, ενώ το κακό μπορεί να καραδοκεί παντού. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).

Τα χρόνια της χαμένης αθωότητας (Εκδόσεις Ψυχογιός)

Σόφη Θεοδωρίδου

βιβλιοΤαΧρονιαΤηςΧαμένηςΑθωότητας

Απρίλης 1961. Τη μέρα που ο πρώτος Ρώσος κοσμοναύτης ταξιδεύει στο Διάστημα, σε μια μικρή ελληνική πόλη ένας άντρας μπαίνει για λίγο στη θέση του Θεού, ορίζοντας τη μοίρα τριών νεαρών πλασμάτων. Την Κλέα θα υποδεχθεί ένα αρχοντόσπιτο, όπου ο στρατηγός παππούς της αναπολεί παρελθοντικές δόξες, ενώ ο πατέρας της έχει εγκαταλείψει τον μεγάλο του έρωτα για να κατακτήσει πλούτη και κάστες εξουσίας τη Μελισσάνθη ένα μεσοαστικό σπιτικό πάνω από μια ταβέρνα, στο οποίο η μάνα της, η ωραία Μυρσίνη, ενοχοποιείται για νεανικά σφάλματα από τον σύζυγό της· τη Λόλα, τέλος, θα καλοδεχτεί ένα φτωχόσπιτο, μες στο οποίο στοιβάζονται μεταξύ άλλων μια ιδιόρρυθμη γιαγιά κι ένας ρομαντικός πραματευτής, που αγωνίζεται να συμπορευθεί με τα δεδομένα των καιρών, καθώς η χώρα αλλάζει. 

 

Παρά τις ταξικές διαφορές τους, οι τρεις κοπέλες μεγαλώνοντας θα δεθούν με δεσμά αδελφικής φιλίας, ανακαλύπτοντας όλες στο φτωχόσπιτο του συνοικισμού την οικογενειακή θαλπωρή που απουσιάζει από τα άλλα δύο. Ώσπου, στο κατώφλι της ενήλικης ζωής τους πια, μυστικά και ψέματα κι αμαρτωλά πάθη του παρελθόντος θ’ αρχίσουν ν’ αποκαλύπτονται, βαφτίζοντας μια δυνατή αγάπη ανόσια και ξεκινώντας τον χορό των αποχωρισμών. 

 

Αποκομμένες πλέον μεταξύ τους αλλά κι απ’ τη γενέθλια πόλη, ρίχνονται στη χοάνη της πρωτεύουσας και στο κυνήγι χιμαιρικών ονείρων. Μα, καθώς ο καιρός κυλά κι οι ψευδαισθήσεις της νιότης χάνονται, θα διαπιστώσουν πως ελάχιστα μοιάζουν τελικά με ό,τι είχαν ονειρευτεί στα χρόνια της αθωότητάς τους…

 

 

Με ένα βιβλίο ταξιδεύω, χαλαρώνω, χαίρομαι, ενθουσιάζομαι, μαθαίνω.

Ε, θέλετε και άλλα;

AnnaKokosFilm

  • -- Άννα Ρέμπελου --

Μην με βάλετε μέσα σε ένα βιβλιοπωλείο. Θα είμαι η τελευταία που θα φύγω από το μαγαζί και μάλιστα, με τις τσέπες άδειες. Θα συμφωνήσω ότι τα βιβλία είναι ζωντανοί οργανισμοί. Από την ενέργεια την δημιουργική του συγγραφέα, του εικονογράφου, του σελιδοποιού, του βιβλιοδέτη, του επιμελητή και όλων όσοι εμπλέκονται σε αυτή την διαδικασία. Τελευταία, αυτή η ενέργεια που βγαίνει μέσα από ένα βιβλίο παίζει ολοένα πιο σημαντικό ρόλο στις επιλογές μου. Σκεπτόμενη, λοιπόν, τι βιβλίο θα δώριζα στην μαμά μου, την κόρη μου, την φίλη μου, κατέληξα στα παρακάτω. Εύχομαι να τα ευχαριστηθείτε όσο και εγώ! 

GirlReading

Για την κόρη:

Θυμάμαι ότι τα παιδικά βιβλία δεν ήταν παλιά τόσο προσεγμένα όσο σήμερα. Αυτό που εννοώ είναι πως δεν είχαν την ποιότητα χαρτιού που έχουν σήμερα, ούτε αυτές τις καταπληκτικές εικονογραφήσεις. Επομένως, είναι πραγματικά δύσκολη η επιλογή βιβλίου από και για τα σημερινά παιδιά με τόσο υλικό. Για την κόρη μου θα διάλεγα τρία βιβλία. Δυο για την σημερινή ηλικία της και ένα για όταν μεγαλώσει, καθώς θεωρώ πως είναι βιβλία που θα την βοηθούσαν ιδιαίτερα.

Οι κυνηγοί του Θησαυρού (εκδόσεις Ψυχογιός)

Τζέιμς Πάτερσον και Κρις Γκραμπενστάιν

ΒιβλίοΟιΚυνηγοίΤουΘησαυρού

Πρόκειται για μια τριλογία με πολλή περιπέτεια. Αυτές τις ημέρες κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ψυχογιός και το τρίτο βιβλίο και ήδη «τρώμε τα νύχια μας» από την αγωνία για το πώς τελειώνει η ιστορία των τεσσάρων αδελφών της οικογένειας Κιντ. Λίγα λόγια για την ιστορία:

Τα τέσσερα αδέλφια όργωναν τις θάλασσες αναζητώντας με τους γονείς τους χαμένους θησαυρούς στα βάθη των ωκεανών. Η πραγματική περιπέτεια, όμως, άρχισε όταν η μητέρα τους εξαφανίστηκε μυστηριωδώς στην Κύπρο και ο πατέρας τους χάθηκε στην διάρκεια μιας τρομερής τρικυμίας. Τα τέσσερα παιδιά αντιμετωπίζουν πειρατές και έναν ύπουλο αντίπαλο. Βασικός στόχος τους είναι να ανακαλύψουν τι συνέβη στους γονείς τους και, φυσικά, να τους βρουν ζωντανούς!

Χλόη Χ*: Ζητούνται γονείς(εκδόσεις Πατάκη)

Αλεξάνδρα Κ*

ΒιβλίοΧλοηΧ

Ένα βιβλίο για τις οικογενειακές σχέσεις και τις αλλαγές. Η Χλόη που έχει μόλις τελειώσει τη Γ' δημοτικού βρίσκει τους γονείς της μάλλον ανώριμους. Η ιστορία τους είναι μια όχι πολύ ασυνήθιστη ελληνική ιστορία της κρίσης. Ρομαντικό ζευγάρι, που αγαπά να περνά καλά αναβάλλει διαρκώς την ενηλικίωση αλλά προσγειώνεται απότομα όταν οι δουλειές και των δύο γίνονται παρελθόν. Αποφασίζουν να αφήσουν την Αθήνα για μια νέα ζωή στην Κέρκυρα (όπου κληρονόμησαν κτήμα με σπίτι που χρειάζεται κάποιες επισκευές). Για την μικρή, στην ήδη απρόβλεπτη όπως πιστεύει οικογενειακή της ζωή, προστίθενται η αλλαγή τόπου κατοικίας, σχολείου, φίλων. Το εγχείρημα παίρνει διαστάσεις θριάμβου αν και η πανωλεθρία παραμονεύει σε κάθε βήμα.

Και το παραμύθι δεν τελείωσε (Εκδόσεις Καλέντη)

Οντίν Ντουπεϊρόν

ΒιβλίοΤοΠαραμύθιΔενΤελείωσε

Αυτό το βιβλίο θα ήθελα να το διαβάσει η κόρη μου κοντά στα 17 με 18 της χρόνια. Είναι μια εξαιρετική ιστορία για την ζωή, τους κρυμμένους φόβους που μας παραλύουν και την επιθυμία μας για ελευθερία. Για το πόσο αναγκαίο αλλά και μεγαλειώδες είναι να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, να τρυπώσουμε στο παρελθόν, να καταλάβουμε ποιοι είμαστε κι από πού ερχόμαστε, ώστε να μάθουμε πού πάμε. Είναι ένα παραμύθι για όλες τις ηλικίες αφού μιλάει στην καρδιά με τρόπο αλληγορικό, για όσα τελειώνουν και για το διαρκές ξεκίνημα της ζωής. Για όλες τις πιθανότητες, για κάθε αρχή και για κάθε τέλος. Και το σπουδαιότερο, μας βοηθάει να ζούμε τη ζωή... ως το τέλος!

Πρωταγωνίστρια η πριγκίπισσα Οντάι, ένα δράκος που φοβάται και την σκιά του και ο συγγραφέας… Εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2001 στο Μεξικό και σε λιγότερο από δυο χρόνια έγινε bestsellerπερνώντας από χέρι σε χέρι, από στόμα σε στόμα.

Woman60reading

Για τη μαμά :

 

Σκεπτόμενη τις μαμάδες μας μου ήρθαν στο μυαλό βιβλία κλασσικά και ιδιαίτερα που είτε δίνουν τροφή για σκέψη, είτε ταξιδεύουν σε άλλα μέρη και πολιτισμούς.

 

Να ζεις, ν’ αγαπάς και να μαθαίνεις (εκδόσεις Γλάρος)

 

Λεό Μπουσκάλια

 

ΒιβλίοΝαΖειςΝαγαπάςΝαμαθαίνεις

Ναι! Είναι βιβλίο παλιό, γνωστό, πολυδιαβασμένο. Το «Να ζεις, ν’ αγαπάς και να μαθαίνεις» είναι ένας ύμνος στην αγάπη και την χαρά της ζωής. Δεν έχει σημασία η ηλικία για να χαρείς και να κάνεις αυτά που αγαπάς. Όπως λέει και ένας 80χρονος Κινέζος ηθοποιός, «όταν νομίζεις πως είναι αργά για να κάνεις κάτι, πρόσεξε μην γίνει η δικαιολογία σου για να παραιτηθείς».

Η Πέτρα της Υπομονής (Εκδόσεις Ψυχογιός)

Ατίκ Ραχίμι

βιβλίοΗΠετραΤηςΥπομονής

Το βιβλίο αυτό χαρακτηρίστηκε ένα μικρό αριστούργημα της τέχνης. Το 2008 τιμήθηκε με το βραβείο Goncourt, το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο της Γαλλίας.

Σύμφωνα με την περσική μυθολογία, υπάρχει μια μαγική πέτρα που τη βάζεις μπροστά σου και της λες όλα σου τα βάσανα, τους πόνους, τις πίκρες… Της εμπιστεύεσαι όσα δεν τολμάς να πεις σε κανέναν και εκείνη ακούει και απορροφά σαν σφουγγάρι όλα τα μυστικά και τις λέξεις. Μέχρι που μια μέρα εκρήγνυται και τότε έρχεται η λύτρωση. Σε μια βομβαρδισμένη πόλη μια νεαρή γυναίκα κάθεται δίπλα στον τραυματισμένο άνδρα της που ψυχορραγεί και του μιλά για την ζωή και τα θέλω της, τα μυστικά της.

woman reading inspiring book

Για την φίλη, την αδερφή :

Ξεφεύγω από τα μυθιστορήματα γιατί θέλω να προτείνω βιβλία που δίνουν μιαν άλλη οπτική του κόσμου μας, του εαυτού μας, του τρόπου που σκεφτόμαστε και λειτουργούμε. Η σημερινή γυναίκα, η φίλη μου, η αδερφή μου, παλεύει με τόσα πολλά. Έχει αναλάβει τόσα πολλά (παιδιά, σύζυγος, δουλειά, σπίτι, γονείς κλπ. ατελείωτη η λίστα…). Της αξίζει μια χείρα βοηθείας!

Ο δρόμος της Αυτοκράτειρας

(Εκδόσεις Ακαδημία Αρχαίας Ελληνικής και Παραδοσιακής Κινεζικής Ιατρικής)

Των Κριστίν Λι και Ούλτζα Κρότγουαλντ 

ΒιβλίοΑυτοκράτειρα

Η Αυτοκράτειρα είναι η καθεμιά από εμάς τις γυναίκες. Η Αυτοκράτειρα είναι ελεύθερη. Η Αυτοκράτειρα κυβερνά την δική της αυτοκρατορία. Η Αυτοκράτειρα κοιτάζει την αλήθεια, αγαπάει και καλλιεργεί τα οράματά της.

Αυτό το βιβλίο μας παρουσιάζει την ζωή της παλλακίδας Βου Ζιάο που έγινε η πιο ισχυρή γυναίκα στην Κίνα πριν από περίπου 1.300 χρόνια. Πιστός της σύμβουλος ήταν ο σοφός σαμάνος και δάσκαλος Σουν Σι-Μιάο, γνώστης και φύλακας των πανάρχαιων κινεζικών μυστικών της γυναικείας σοφίας και δύναμης. Πρόκειται για ένα ταξίδι στην αρχαία Κίνα και την παραδοσιακή κινεζική ιατρική.

Αγγελική Θεραπευτική (εκδόσεις Κρύων)

Ντορίν Βέρτσιου

ΒιβλίοΑγγελικήΘεραπευτική

Στην διάρκεια της παραμονής της στην Ελλάδα  η Αμερικανίδα Ντορίν Βέρτσιου έκανε ένα απίστευτο πνευματικό ταξίδι όπου της αποκαλύφθηκαν τα αρχαία μυστήρια των ναών της θεραπείας στο χαμένο πολιτισμό της Ατλαντίδας. Σε αυτό το βιβλίο η Βέρτσιου διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, την θεραπευτική δύναμη του ηλιακού φωτός.

"Το φάσμα του φυσικού ηλιακού φωτός αποτελείται από κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο, μπλε, λουλακί και βιολετί -τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Τα ουράνια τόξα συνδέονται με το χαμόγελο και την ευτυχία, επειδή το ανθρώπινο σώμα είναι σχεδιασμένο να απορροφά την ενέργεια του ουράνιου τόξου μέσα από το ηλιακό φως. Ωστόσο, όταν η ατμόσφαιρα γέμισε ρύπανση και οι άνθρωποι άρχισαν να περνούν περισσότερο χρόνο μέσα, μειώθηκε η απορρόφηση και αυτό οδήγησε σε επιθετικότητα και πόνο..."

Τα Μεγάλα Ερωτήματα (εκδόσεις Λιβάνη)

Λου Μαρίνοφ

ΒιβλίοΤαΜεγάλαΕρωτήματα

Ο καθηγητής Λου Μαρίνοφ αντλεί στοιχεία από την σοφία των μεγάλων φιλοσόφων και την λογοτεχνία και προσπαθεί να δώσει απαντήσεις σε κεντρικά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Πώς γνωρίζουμε το σωστό; Τι είναι αγάπη; Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την αλλαγή; Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε την σοφία αιώνων που είναι στην διάθεσή μας για να απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα;

Είναι πολύ απλά γραμμένο αυτό το βιβλίο, με χιούμορ και παραδείγματα ανθρώπων που βιώνουν διάφορες καταστάσεις, βοηθώντας πραγματικά να ξεμπλέξουμε τα κουβάρια μέσα μας. Γιατί αν δεν το κάνουμε τώρα, πότε θα το κάνουμε;

Anne Hathaway as Jane Austen reading by a window

Καλά Χριστούγεννα και ας αποτελέσει η φετινή Πρωτοχρονιά ένα νέο ξεκίνημα, φωτεινό,

γεμάτο αγάπη και χαρά!

 

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Ένα δώρο από μαμάδες με «χρυσά» χέρια !

Ένα δώρο από μαμάδες με «χρυσά» χέρια !

GiftsPack

Έχουμε μπει για τα καλά σε εορταστικό κλίμα. Ήδη μυρίζει μελομακάρονο και κουραμπιέδες σε όποια πολυκατοικία και αν μπεις, ενώ οι λίστες για τα δώρα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στήνονται από τώρα και δεν πειράζει καθόλου αν, λόγω των καιρών, είναι μικρότερες και ίσως λιγότερο εντυπωσιακές. Φέτος, το mamababa.gr αποφάσισε να προτείνει δωράκια φτιαγμένα από μαμάδες με «χρυσά χέρια»! Δώρα φτιαγμένα με πολύ μεράκι και κυρίως αγάπη. Και αυτό, κατά την γνώμη μας, είναι που τα κάνει μοναδικά και πανέμορφα.

 MG 2889

Μυρσίνη - fabriculture.gr

Η Μυρσίνη ήταν για χρόνια μέσα στον χώρο της δημοσιογραφίας. Εδώ και καιρό, ωστόσο, έχει ανακαλύψει την χαρά του πλεξίματος! Ξεκίνησε να φτιάχνει πολύ εντυπωσιακά κολιέ και βραχιόλια από ύφασμα και τώρα πλέκει μανιωδώς κασκόλ, πασμίνες, σκουφιά, τσάντες και ιδιαίτερα σετ για μαμάδες και κόρες, αλλά και για μπαμπάδες και κόρες! Έμπνευση, φυσικά, ήταν η κόρη της. Στην ιστοσελίδα www.fabriculture.gr μέσω της οποίας μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Μυρσίνη, θα δείτε πολλά ακόμη από τα μοναδικά δημιουργήματά της.

 MG 3472

 

 MG 2934

 MG 2387

 

Γωγώ – Fairy play

https://www.facebook.com/fairyplaydollhouse/?fref=ts

FairyPlay3

Η Γωγώ αγαπά την τέχνη και από τότε που έγινε μητέρα σκέφθηκε να τα παντρέψει αυτά τα δυο. Πώς; Η Γωγώ φτιάχνει κουκλόσπιτα και παιδικούς καθρέφτες με σκοπό να γεμίσουν τα παιδικά δωμάτια με τόνους φαντασίας και παραμυθιού. Όπως τονίζει η ίδια, όλες οι κατασκευές είναι χειροποίητες και διακοσμημένες με διάφορα υλικά. Στα κουκλόσπιτα και στις εταζέρες χρησιμοποιούνται χαρτιά με μοτίβα, χαρτί για scrapbooking, ριζόχαρτα, χαρτοπετσέτες δουλεμένες με την τεχνική του decoupage, ξύλο, κορδέλες, ύφασμα, τσόχα κ.α Τα χρώματα είναι ακρυλικές τέμπερες κατάλληλες για αντικείμενα που προορίζονται για παιδικά δωμάτια. Τόσο τα κουκλόσπιτα όσα και οι εταζέρες φτιάχνονται κατόπιν παραγγελίας ώστε να ταιριάζουν στο κάθε παιδί ξεχωριστά. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Γωγώ εδώ : 

https://www.facebook.com/fairyplaydollhouse/?fref=ts 

fairyPlay6

 

FairyPlay7

 

FairyPlay5

 

Ελένη – My things 

https://www.facebook.com/My-things-1586295134961779/?fref=ts

 

MyThings3

Η Ελένη εργαζόταν για αρκετά χρόνια ως γραφίστρια σε εφημερίδα. Η κρίση την οδήγησε στο να ανακαλύψει το πιο δημιουργικό κομμάτι μέσα της. Έτσι, σήμερα διακοσμεί σανδάλια με το δικό της μοναδικό στυλ και φτιάχνει ιδιαίτερα διακοσμητικά αντικείμενα με την τεχνική του ντεκουπάζ. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της μέσα από την σελίδα της στο Facebook https://www.facebook.com/My-things-1586295134961779/?fref=ts

 

MyThings6

 

MyThings8

 

MyThings7

 

Κράτα το

Κράτα το

ΠΑΙΧΝΙΔΟΛΕΞΟ: Πολιτεία - Παιδεία

Παιχνιδόλεξο: Πολιτεία - Παιδεία

AristotelisQuote

 

-- Της Σταματίας Σοφίου  --

Οι έννοιες «Πολιτεία» και «Παιδεία» στην αρχαιότητα ήταν αλληλένδετες και δεν είναι δυνατόν να διαχωριστούν. Το ένα στηρίζεται στο άλλο και η ποιότητά τους καθορίζεται αμοιβαία.

Πολιτεία < πολιτεύομαι =είμαι πολίτης, σχηματίζω κυβερνητική εξουσία ή μετέχω σε αυτήν <πολίτ(ης) + -εύομαι <πόλις.

Σύνθετα : πολιτειολογία

               πολιτειοκρατία

               πολιτογράφηση

              πολιτοφυλακή

Παράγωγα : πολιτειακός

                   πολίτευμα

                   πολιτευτής =πολιτευόμενος

                   πολιτικός

                   πολιτικάντης

                   πολιτισμός

Στην αρχαιότητα, η λέξη «Πολιτεία» συναντάται με τις σημασίες :

-κατάσταση ή ιδιότητα του πολίτη

-το σύνολο των πολιτών.

Κυρίως αναφερόταν στο δημοκρατικό πολίτευμα το οποίο επέτρεπε τη συμμετοχή όσων είχαν την ιδιότητα του πολίτη, σε αντίθεση με τη μοναρχία, τη τυραννία ή την ολιγαρχία.

Πολιτεία > politia(λατινικά) = τήρηση της τάξης στη πόλη > police (γαλλικά)

                                                                                               >police (αγγλικά)

                                                                                               >Polizei (γερμανικά)

                                                                                               >polizia (ιταλικά)

  

Παιδεία < παιδεύω < παις-δός + -εύω < παιδ-εία

Η λέξη «Παιδεία» δήλωνε εξαρχής τη παιδευτική διαδικασία ανατροφής ενός παιδιού, τη διανοητική του καλλιέργεια, όπως παρέχεται από ένα εκπαιδευτικό σύστημα.

Σύνθετα : εκπαιδεύω

               εκπαίδευση

               εκπαιδευτής

               εκπαιδεύσιμος

               απαίδευτος

Παράγωγα : παίδευση

                   παιδευτικός

                   παιδεμός

                   παιδαγωγός

                   παιδαγωγία

                   παιδαγώγηση

Από τη παιδεία εξαρτάται η ατομική ευτυχία και η κοινωνική ευημερία του ανθρώπου.

Διδασκαλία : μέσο για την επίτευξη της εκπαίδευσης.

Εκπαίδευση : μέσο για την επίτευξη της αγωγής.

Αγωγή : μέσο για την επίτευξη της παιδείας.

Αυτές είναι ειδικές και συστηματικές διαδικασίες που οδηγούν στην απόκτηση δεξιοτήτων κατάλληλων να διαμορφώσουν τη προσωπικότητα και το ήθος του ανθρώπου. Διαδικασίες που θεμελιώνουν την παιδεία.

Η ιστορία της «αγωγής» και της «παιδείας» προσδιορίζεται στην ουσία της από τις μεταβολές των αξιών και της ιδεολογίας της κοινότητας που τη σχεδιάζει, από τις επιλογές και τις κατευθύνσεις που καθορίζει η συνισταμένη βούληση της κοινωνίας των ανθρώπων. ( Jaeger, 1968)

Στην αρχαία Ελλάδα, η λέξη «παιδεία» είχε ευρύτερη σημασία από τους όρους «εκπαίδευση» και «αγωγή». Δήλωνε καλλιέργεια του νου και της ψυχής, μόρφωση του ανθρώπου-πολίτη.

Ο Έλληνας άνθρωπος είναι δημιούργημα της πόλης, είναι «ζώον κοινωνικόν».

Η παιδεία σε όλα τα αρχαία ελληνικά πολιτεύματα που γνωρίζουμε, αλλά και στις θεωρητικές πολιτειακές συλλήψεις ( Πλάτωνα – Αριστοτέλη ) αποτελεί το βασικότερο στοιχείο.

Ο Πλάτωνας, στο βιβλίο του Οι Νόμοι υποστηρίζει ότι η παιδεία πρέπει να διεγείρει στην ψυχή του παιδιού, πριν από την εφηβική ηλικία, το συναίσθημα της ελλόγου ηδονής και της ελλόγου οδύνης, δηλαδή, να κάνει τους νέους να χαίρονται και να λυπούνται για ό,τι αξίζει. Η κοινωνία λοιπόν πρέπει να διδάξει αυτά που πράγματι αξίζουν, με τα οποία θα χαίρονται και θα λυπούνται οι νέοι. Φυσικά αυτό που αξίζει εξαρτάται από το παιδευτικό ιδεώδες κάθε εποχής.

PlatoAristotelis

Στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη το ιδεώδες αυτό έχει πολιτειακό χαρακτήρα, αφού σκοπός της αγωγής τους είναι « τον νέον γενέσθαι πολίτης τέλειον».

Η παιδεία, τονίζει ο Αριστοτέλης, στα Πολιτικά, πρέπει να διατηρεί τον ηθικοπλαστικό της χαρακτήρα, χωρίς όμως να οδηγεί και σε κάποια ανεπίτρεπτη μονομέρεια. Αυτό σημαίνει ότι στο περιεχόμενο των σπουδών θα υπάρχουν χρήσιμες πρακτικές και θεωρητικές γνώσεις, αλλά θα είναι σαφής ο προσανατολισμός της όλης αγωγής, που πρέπει να είναι η καλλιέργεια του ήθους των πολιτών.      

                    

Δώσε Μου Ένα Όνομα !

Δώσε Μου Ένα Όνομα ! 

arxaia ellinika onomata

Πάντα με φώναζαν Άννα, οι φίλοι συνήθως με φωνάζουν Αννούλα και κάποιοι –ελάχιστοι- Αννιώ. Δεν ξέρω γιατί, αλλά το Αννιώ μου την έδινε στα νεύρα. Ίσως επειδή έτσι φώναζαν την γιαγιά μου και δεν είχα ιδιαίτερη σχέση μαζί της. Πλέον δεν με ενοχλεί ούτε το Αννιώ. Στην πολύ αρχή δε, ο παππούς μου απέφευγε να με πει με το όνομά μου γιατί ήθελε να με βγάλουν το δικό του όνομα! Μετά από μια λογική συζήτηση με τους γονείς μου κατάλαβε ότι ήμουν κορίτσι και ήταν φυσικό να πάρω το όνομα της γιαγιάς. Εξάλλου, εάν ερχόταν μετά στην οικογένεια και ένα αγόρι πως θα το έβγαζαν οι γονείς μου; Αρσενικό του Άννα δεν νομίζω ότι υπάρχει…. Δεν θυμάμαι να είχα ποτέ πρόβλημα με το όνομά μου. Μάλιστα, μου άρεσε που ήταν μικρό και απλό και είχα αποφύγει κάτι υποκοριστικά του τύπου Σούλα, Πίτσα, Νίτσα, Κίτσα, Κούλα και η λίστα είναι ατελείωτη. Με πολύ σεβασμό και αγάπη αναφέρομαι σε όσες τις φωνάζουν έτσι. Δεν ήταν πάντα επιλογή τους και στην περίπτωση που είναι επιλογή τους συνειδητή υπάρχει λόγος. Έχω πολλές αγαπημένες φίλες που άλλαξαν το όνομά τους γιατί δεν τους άρεσε. Δεν ένιωθαν ότι τις εξέφραζε. Το άλλαξαν γιατί έτσι τους άρεσε τέλος πάντων.

Όταν απέκτησα παιδί ήρθε η ώρα να του δώσουμε όνομα. Είχα ήδη τάξει την κόρη μου στην Παναγία την Ζωοδόχο Πηγή. Αλλά θέλαμε να της δώσουμε ένα ακόμα όνομα και καταλήξαμε το δεύτερο να είναι Δανάη. Όχι γιατί θέλαμε να είμαστε της μόδας με κάτι αρχαιοελληνικό αλλά επειδή η δόνηση του ονόματος Δανάη έχει να κάνει με το νερό και ζωή χωρίς νερό δεν υπάρχει. Εντάξει, σας έκαψα τον εγκέφαλο… Το ξέρω. Αλλά αυτό ήταν μια εντελώς προσωπική θεώρηση και επιλογή. Τόσο οι γονείς μου όσο και οι γονείς του συζύγου μου δεν έχουν άλλο εγγόνι. Επομένως, ξέραμε ότι μέσα τους όλοι ήθελαν να ακούσουν το όνομά τους μετά το όνομα του τάματος. Το Δανάη το άκουσαν πρώτη φορά στην εκκλησία και δεν είχαμε ποτέ δράματα. Ξέρετε, σαν αυτά που συμβαίνουν σε άλλες οικογένειες του στυλ «Όχι, δεν θα το πείτε έτσι» ή «Αν δεν τον βγάλετε Γιώργο εγώ δεν έρχομαι στην εκκλησία» κλπ. κλπ.

keep calm and happy name day zoi

Αυτό δεν συνέβη επειδή είμαστε πιο προχωρημένοι από τους άλλους. Απλά το τάμα είναι τάμα και επίσης δεν γνώριζαν ότι θα δίναμε δεύτερο όνομα. Εν πάση περιπτώσει η εισαγωγή αυτή έγινε για να μπούμε στο καυτό θέμα του πως γίνεται πια η ονοματοδοσία των σύγχρονων Ελληνόπουλων και γιατί ξυπνά ακόμα τα πάθη ανάμεσα σε παππούδες και γιαγιάδες. Όπως τονίζει σε σχετικό άρθρο της Λίνας Γιάνναρου στην «Καθημερινή» η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Χαριτίνη Καρρά, το όνομα συνήθως σηματοδοτεί το είδος και την ένταση της σύνδεσης που κάθε μέλος του ζευγαριού διατηρεί ή θέλει να διατηρήσει με την πατρική του οικογένεια. «Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα όταν ο κάθε σύντροφος δεν έχει βρει τη θέση του μέσα στην οικογένεια, οπότε ανοίγονται παράθυρα για παρεμβάσεις από τους γονείς με συχνά ολέθρια αποτελέσματα. Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα ζευγαριών που χώρισαν ή κόντεψαν να χωρίσουν όταν πεθερές ή πεθεροί ενεπλάκησαν ενεργά στο θέμα, θεωρώντας ασέβεια ή προδοσία το να μην χρησιμοποιηθεί το όνομά τους» υπογραμμίζει η κ. Καρρά.

Τα παράπονα πάντα ίδια: «Τόσα κάναμε για εσάς, γιατί μας πικραίνετε έτσι;». Αλλά πάει και ακόμα παρακάτω μερικές φορές: «Αν δεν δώσεις το όνομα του πατέρα σου στον μικρό θα σε αποκληρώσω!». Και έτσι, αυτή η ιερή και τόσο σημαντική τελετή της βάπτισης από γεγονός χαράς και αγάπης γίνεται γεγονός άγχους και έντασης και πολλές φορές τα μούτρα συνεχίζονται για πολύ καιρό, ακόμα και όταν το ζευγάρι καταφεύγει στην μέση λύση του διπλού ονόματος, όπου το ένα από τα δύο είναι αυτό που πραγματικά επιθυμεί. Όσοι τηρούν πιστά τις παραδόσεις φαίνεται να έχουν και τα λιγότερα προβλήματα. Η παράδοση –κυρίως στα νησιά- θέλει αν το πρώτο παιδί είναι αγόρι να παίρνει το όνομα του παππού από την πλευρά του πατέρα και αν είναι κορίτσι, της γιαγιάς από την πλευρά της μητέρας. Στην ηπειρωτική Ελλάδα το πρώτο παιδί, είτε είναι κορίτσι είτε αγόρι, παίρνει όνομα από την πλευρά του πατέρα και το δεύτερο από την μητέρα.

OnomaVaptisi

Κάθε όνομα μια «σφραγίδα»

Η αλήθεια είναι πως κάθε όνομα φέρει μαζί του μια ιστορία και ένα οικογενειακό παρελθόν. Αν είναι όνομα προγόνου σαφώς και περιέχει κάτι από την ενέργεια της γιαγιάς και του παππού από όπου προήλθε αλλά και όλης της προγονικής γραμμής από την οποία κληροδοτήθηκε. Σίγουρα θα έχετε ακούσει να λένε «δεν πήρε μόνον το όνομα της γιαγιάς αλλά και τα χούγια της!». Στην περίπτωση που το όνομα είναι προϊόν ελεύθερης επιλογής των γονιών ή των αναδόχων, λέγεται ότι περιέχει κάτι από την ενέργεια των σκέψεων και των φαντασιώσεων πίσω από την επιλογή του συγκεκριμένου ονόματος.

Το όνομα, ωστόσο, δεν είναι ένα απλό στοιχείο της ταυτότητας ενός ανθρώπου. Έχει δόνηση. Έχει φόρτιση. Είναι μια «σφραγίδα», σύμφωνα με τις εσωτερικές παραδόσεις. Δημιουργεί ένα ενεργειακό αποτύπωμα γύρω μας κάθε φορά που το ακούμε και αυτό επιδρά στον ψυχισμό μας, στην συμπεριφορά, στις σχέσεις και τις επιλογές μας. Λέτε να είναι τυχαίο που πριν δοθεί ένα όνομα σε μια εταιρία, ένα νέο προϊόν, μαγαζί ή ακόμα και πολιτικό κόμμα έχει προηγηθεί μια σοβαρή έρευνα αγοράς. Επίσης, έχετε παρατηρήσει πως αλλάζουν μερικοί άνθρωποι όταν επιλέγουν να αλλάξουν το όνομά τους; Ή πως ορισμένοι καλλιτέχνες γνωρίζουν την επιτυχία απλώς και μόνο επειδή άλλαξαν τον όνομά τους; Κατά τον Πυθαγόρα, κάθε γράμμα μετατρέπεται σε αριθμό και αθροίζοντας όλα τα γράμματα μιας λέξης καταλήγουμε στον περίφημο λεξάριθμο, ο οποίος αντιστοιχεί σε ορισμένες συγκεκριμένες ιδιότητες. Οι λέξεις με το ίδιο άθροισμα γραμμάτων θεωρείται πως κατά κάποιον συνδέονται γιατί έχουν το ίδιο «βάρος», την ίδια αριθμητική αξία.

Μισό εκατομμύριο Γιώργηδες και άλλες τόσες Μαρίες

Βάσει της μεγαλύτερης έρευνας μέχρι σήμερα στην Ελλάδα για τα δημοφιλέστερα ονόματα που έγινε από τον Γιώργο Φουνταλή, οι Γιώργηδες και οι Μαρίες εκτιμώνται στο μισό εκατομμύριο έκαστοι. Ακολουθούν κατά πόδας οι Ελένες και οι Δημήτρηδες. Η έρευνα έγινε σε δείγμα 100.000 ατόμων που πήραν μέρος σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ το 2008. Βεβαίως, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται σταθερή προτίμηση και στα ονόματα που συνδέονται με την αρχαία Ελλάδα. Μάλιστα, όσο λιγότερο ακουσμένο τόσο το καλύτερο. Η Λίζα Γιάνναρου αναφέρει χαρακτηριστικά στο άρθρο της πως στην παιδική χαρά της Φιλοθέης μια μαμά φώναζε το παιδί της «Έρωτα» και μια άλλη την κόρη της «Αμελί».

Και μιας και το Αμελί παραπέμπει σε κουλτούρες μη ελληνικές ας δούμε και τα δημοφιλέστερα ονόματα στις ΗΠΑ και την Βρετανία για το 2015 και το 2016. Για κοριτσάκια επιλέγονται τα Ολίβια, Αμέλια, Σαρλότ, Άβα και Ίσλα, ενώ για τα αγόρια προτιμούνται τα Έζρα, Άσερ, Αττικός, Ντέκλαν και Όλιβερ. Εντελώς στην τύχη, να σας πω ότι έχω ονομάσει το κουκλάκι-τερατάκι που βγάζει την γλώσσα σε όσους επιχειρούν να δουν μέσα από το τζάμι του αυτοκινήτου μου, Όλιβερ! 

-- Α. Ρέμπελου --- 

LittleMonsterDoll

 

ΠΑΙΧΝΙΔΟΛΕΞΟ: Τυχερά Παιχνίδια

Παιχνιδόλεξο: ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ 

ΤυχεράΠαιχνίδιαΑγγείο

-- Της Σταματίας Σοφίου  --

Τα τυχερά παιχνίδια βασίζονται στην επιθυμία του ανθρώπου να ρισκάρει και στην ελπίδα του να κερδίσει. Είναι μια μορφή ψυχαγωγίας.

Οι αρχαίοι Έλληνες έπαιζαν ζάρια που τα έλεγαν κύβους ή κυβεία. Από εκεί προέρχεται η λέξη διακυβεύω : παίζω κάτι στα ζάρια.                                                                                                    

Ο Ιούλιος Καίσαρας όταν αποφάσισε να περάσει τον ποταμό Ρουβίκωνα αναφώνησε: «jactaestoalea» : ανερρίφθω ο κύβος.

Ζάρι < ζάρι < αζάριον < az-zahr (αραβικά) =

μικρός κύβος από κόκκαλο ή ελεφαντοστό                                                                            

Στην ιδιωματική γλώσσα τα ζάρια αποκαλούνται κόκκαλα.

Ζάρι > Hasard (γαλλικά): τύχη, συγκυρία

        >Hazard (αγγλικά) : κίνδυνος, απειλή

Ο Όμηρος αναφέρει ότι ό Αχαιός ήρωας Παλαμήδης, γιός του Ναύπλιου, επινόησε τα ζάρια ώστε οι πολιορκητές της Τροίας να απασχολούνται στον ελεύθερο χρόνο τους. Ο Παλαμήδης προσέφερε την εφεύρεσή του στο ναό της θεάς Τύχης.

Οι προστάτες των κυβευτών δηλαδή των παιχτών ζαριών ήταν οι θεοί Ερμής και Παν.          

ερμηςΘεος

Η επιτυχία στα τυχερά παιχνίδια είναι άρρηκτα δεμένη με την έκφραση της ενδόμυχης ανάγκης του ανθρώπου για καλή τύχη, πρόγνωση του μέλλοντος και ευόδωση των επιθυμιών του.

«Για μας τα ντόρτια και οι διπλές                                                                                                        

και για άλλους οι εξάρες.» ( από το τραγούδι «Το τραμ το τελευταίο»)

Τα χαρτιά της τράπουλας είναι από τα πιο δημοφιλή τυχερά παιχνίδια.

Παιχνίδι < παιγνίδι < παίγνιο

Τράπουλα < trappola(ιταλικά) : παγίδα                                            

Χαρτί < χάρτης (αρχ.ελλ.)                                                                                                                 

Εκφράσεις -> καμένο χαρτί : βρίσκεται σε άσχημη θέση

                     ->παίζει χαρτιά

                     -> χαρτί και καλαμάρι : λεπτομερώς                                                                      

Σύνθετα -> χαρταετός , χαρτοπαίζω, χαρτομάντιλο, χαρτόσημο, χαρτομαντεία, χαρτορίχτρα…                                                                                                                                 

-> κουρελόχαρτο, λαδόχαρτο, τσιγαρόχαρτο, τραπουλόχαρτο…

«Μια ζωή στο παρά πέντε.

Μια ζωή στο όνειρο που ποτέ δεν βγήκε αληθινό.

Κάθε πλάνο και ένας πύργος τραπουλόχαρτα.

Θα τραβήξεις λάθος φύλλο και άλλη μια φορά.» (Βασίλης Καρράς / φοίβος)

Το χαρτοπαίγνιο το επινόησαν οι κινέζοι που άλλωστε εφεύραν το χαρτί. Θεωρείται η εξέλιξη των κινέζικων ντόμινο. Τα πρώτα κινέζικα τραπουλόχαρτα εικάζεται ότι ήταν και χαρτονομίσματα. Ο κινέζος αυτοκράτωρ του 12ου αιώνα Σε ν-Χο ανάθεσε στους σοφούς του να βρουν ένα τρόπο να απασχολήσουν τις 300 γυναίκες του παλατιού, οι οποίες έπλητταν. Κάποιος σοφός του έφερε μια συλλογή από μικρές ωραίες διακοσμημένες πλάκες από ελεφαντόδοντο μ ε τις οποίες μπορούσαν να παιχτούν πολλά και διαφορετικά παιχνίδια.         

ChinesePlayingCards    

Ο αυτοκράτωρ και οι γυναίκες του ενθουσιάστηκαν.

Το 14ο αιώνα έφεραν την τράπουλα στην Ευρώπη είτε οι Σταυροφόροι, είτε οι Άραβες της Ισπανίας, είτε οι Σαρακηνοί, είτε οι Τσιγγάνοι, αλλά το πιθανότερο είναι ότι την έφεραν οι Μαμελούκοι. Η τράπουλα των Μαμελούκων έχει ομοιότητες με τη σύγχρονη τράπουλα:    

-52 φύλλα χωρισμένα σε 4 φυλές : τα μπαστούνια του πόλο, τα σπαθιά, τα νομίσματα και τα κύπελλα.

-Κάθε φυλή είχε 10 φύλλα αριθμημένα από το 1 έως το 10,τον βασιλιά, τον αντιβασιλέα και τον βεζίρη.

Ως μουσουλμάνοι δεν μπορούσαν να αναπαραστήσουν ανθρώπινες μορφές και έτσι χρησιμοποίησαν ποικίλα σχέδια.

Οι πρώτοι ευρωπαίοι κατασκευαστές τραπουλών που δεν είχαν θρησκευτικό εμπόδιο, διαφοροποίησαν τα χαρτιά της τράπουλας , χρησιμοποιώντας ανθρώπινες μορφές και έτσι προέκυψαν οι φιγούρες. 

Η ιδέα των αριθμητικών χαρτιών (άσσος, δύο, τρία…) φαίνεται να δόθηκε στους παίχτες από τα ζάρια, ενώ το σκάκι τους πρόσφερε τις φιγούρες (βασιλιάς, βασίλισσα, ιππότης…).

Από το 1370 και μετά σε όλη τη Δυτική Ευρώπη υπάρχουν αναφορές στο χαρτοπαίγνιο, γεγονός που δείχνει την ταχύτατη αποδοχή που βρήκε η νέα ψυχαγωγία τόσο για παιχνίδια συναναστροφών όσο και για χαρτομαντεία.

Στη Γερμανία και Ελβετία οι 4 φυλές ήταν :                                                                                      

--τα φύλλα

-τα κουδούνια             

-τα βελανίδια 

-οι καρδιές                                                                                                                                                              

Στην Ιταλία και Ισπανία οι 4 φυλές ονομάζονται:

--μπαστούνια (συμβολίζουν τους αγρότες)

--νομίσματα (συμβολίζουν τους εμπόρους)

--σπαθιά (συμβολίζουν τους ευγενείς)

--κύπελλα (συμβολίζουν τον κλήρο)

Τελικά τον 16ο αιώνα επικράτησε το γαλλικό σύστημα που αποτελείται από:

-τριφύλλια                                                                                                                        

-καρδιές                                                                                                                                                                               

-καρώ(carreaux)

-μπαστούνια

Στην αρχή, οι φιγούρες ήταν : βασιλιάς, ιππότης και υπηρέτης, ενώ αργότερα προστίθεται η βασίλισσα με αποτέλεσμα ο βαλές να πάρει χαρακτηριστικά ιππότη και υπηρέτη.                            

Στα γαλλικά τραπουλόχαρτα, οι φιγούρες πήραν ονόματα μεγάλων προσωπικοτήτων της ιστορίας:

- ο Ρήγας κούπα -> Καρλομάγνος                                                                                                            

-ο Ρήγας σπαθί -> Μέγας Αλεξανδρος

-ο Ρήγας καρό -> Ιούλιος Καίσαρας    

-ο Ρήγας μπαστούνι -> Δαβίδ    

–η Ντάμα μπαστούνι (με το σκήπτρο) -> θεά Αθηνά                                                                              

–ο Βαλές καρώ -> Έκτωρ                                                                                                                                            

Οι ρηγάδες της τράπουλας από τον 16ο αιώνα είναι ντυμένοι σαν τον Ερρίκο τον 8ο της Αγγλίας ενώ οι ντάμες είναι ντυμένες σαν την μητέρα του, την Ελισάβετ της Υόρκης.

Rigades16century

  • Ρήγας < ρηξ (μεσαιωνικά) < rex(λατινικά) : βασιλιάς, ηγεμόνας της Δύσης

                         = Παπάς.  

Οι Έλληνες αποκαλούν τον βασιλιά= Παπά λόγω γενειάδας και όχι λόγω επιβλητικότητας. Χρησιμοποιούν την ορολογία που απέδωσαν στη πρώτη τράπουλα που γνώρισαν.

Εκφράσεις -> Παπατζής / παίζω τον παπά      

  • Βαλές   < valet(γαλλικά) :νεαρός, έφηβος οικογενείας ευγενών, υπηρέτης
  •                      = Φάντης < fante(ιταλικά) < infante(ισπανικά ) < infans(λατινικά) : παιδί

                      Infanteria: σωματοφυλακή των ανηλίκων ισπανών πριγκίπων

                      Infante: πρίγκιπας στα ισπανικά

                      Infanterie(γαλλικά) / Infantry (αγγλικά) : πεζικό

Έκφραση -> Εμφανίστηκε σαν φάντης μπαστούνι : ανεπιθύμητος που παρουσιάζεται αναπάντεχα. Η προέλευση της έκφρασης μάλλον βρίσκεται στην χαρτομαντεία, όπου ο βαλές μπαστούνι είναι σύμβολο κακοτυχίας.

  • Τζόκερ < Juker < Joker(αγγλικά)

             = Μπαλαντέρ < Baladeur(γαλλικά) : περιπλανώμενος, αλήτης < αλώμαι (Όμηρος): περιπλανιέμαι, περιφέρομαι

Ο Τζόκερ πρωτοεμφανίζεται τη δεκαετία του 1860 στις Η.Π.Α., στη περιοχή του Μισισιπή για να καλύψει τις ανάγκες ενός παιχνιδιού που ονομάζεται Euchreή Juker.              

Θεωρείται το χαρτί των ευκαιριών, γι αυτό λέγεται ότι πρεσβεύει το συμφέρον και τον ατομικισμό. Στην Ευρώπη ήρθε στα τέλη του 19ου αιώνα.    

Σε πολλά παιχνίδια με χαρτιά υπάρχει η έννοια της μπάζας < baza(ενετικά). Η μπάζα λεγόταν παλαιότερα και χαρτωσιά.                                                                                                  

Έκφραση ->Δεν πιάνω μπάζα μπροστά του : είναι ασύγκριτα ανώτερος από εμένα.

Ένα παιχνίδι με μπάζες είναι και η πρέφα που κάποτε ήταν το κυρίαρχο παιχνίδι στα καφενεία αφού συνδυάζει τύχη και τέχνη.

Πρέφα <préférence(γαλλικά) < preferans (ρωσικά) : προτίμηση

Το παιχνίδι είναι ανατολικοευρωπαϊκό, που έφτασε στην Ελλάδα από την Ρωσία, όπως μαρτυρεί και το ότι οι πόντοι στην ελληνική πρέφα μετριούνται με καπίκια. Αν και εξόχως τεχνικό παιχνίδι η πρέφα, η αλήθεια είναι ότι επιβραβεύει την υπομονή έναντι της τέχνης. Εκφράσεις -> Η πρέφα θέλει υπομονή και το πικέτο τέχνη

                     ->Δεν παίρνει πρέφα : δεν καταλαβαίνει, το μυαλό κάποιου δεν παίρνει στροφές

                     ->Παίρνω πρέφα : αντιλαμβάνομαι κάτι εγκαίρως, το υποψιάζομαι

                     ->Τα βρήκε μπαστούνια : τα βρήκε δύσκολα        

(στην ιεραρχία της πρέφας, τα μπαστούνια είναι η ευτελέστερη φυλή, οπότε αν τα δύο φύλλα που βρει ο εκτελεστής στην αγορά είναι μπαστούνια, υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να του είναι ακατάλληλα και να «μπει μέσα»)

                   ->Τη κάναμε από κούπες : τα βρήκαμε δύσκολα, την έχουμε άσχημα                    

(οι κούπες είναι η ακριβότερη φυλή, οπότε αν μπεις μέσα στις κούπες πληρώνεις περισσότερα)

Ιδιωματικές εκφράσεις -> παίζω με ανοιχτά χαρτιά

                                          ->έχω κρυμμένο έναν άσσο στο μανίκι

                                           ->γκρεμίστηκε σαν πύργος από τραπουλόχαρτα

PlayingCardsDoloresDelrrio

Σε μια τράπουλα υπάρχουν:

  • 52 φύλλα όσες και οι εβδομάδες του έτους
  • 13 φύλλα κάθε φυλής όσες και οι εβδομάδες μιας εποχής ή όσοι οι σεληνιακοί μήνες του έτους
  • 4 φυλές όσες και οι εβδομάδες του μήνα, όσες και οι εποχές του έτους, όσοι και οι κόσμοι, όσα και τα στοιχεία της φύσης, όσες και οι κατευθύνσεις του διαστήματος, όσοι και οι άνεμοι
  • 12 φιγούρες όσοι και οι μήνες κάθε έτους, όσοι και οι αστερισμοί του ζωδιακού κύκλου

Τα δύο κόκκινα χρώματα υποδηλώνουν τις θερμές εποχές και τις δυνάμεις του φωτός.      

Τα δύο μαύρα χρώματα είναι οι κρύες εποχές και οι δυνάμεις του σκότους.                          

Τα τέσσερα σχέδια πάνω στα χαρτιά είναι σύμβολα ζωής.

Ο Άσσος είναι η μονάδα

Ο βασιλιάς είναι το πνεύμα, η ουσία, ο πατέρας

Η βασίλισσα είναι η ψυχή, η προσωπικότητα, η μητέρα

Ο βαλές είναι το εγώ, οι ενέργειες, ο αγγελιοφόρος

Βασιλιάς, βασίλισσα, βαλές αποτελούν την πνευματική τριάδα

v  Ο μπαλαντέρ είναι το πέμπτο στοιχείο, ο μη υλικός κόσμος, η πεμπτουσία των αλχημιστών

« Κι είδα στα τραπουλόχαρτα

Τη ντάμα μ’ένα δάκρυ

Μέσα στον άστατο βαλέ 

Ένα σπαθάτο βλέμμα  

Αυτός που χάνει στα χαρτιά  

Κερδίζει στην αγάπη.» (Χρήστος Δάντης)